Home > Methodieken > Voice Dialogue

Doel voice dialoge

Het uiteindelijke doel is dat mensen effectiever en bewuster sturing geven aan hun eigen handelen. Volgens de opvattingen van VD zijn er verschillende deelpersonen in ieder mens aanwezig. De 4 zwaargewichten onder deze deelpersonen zijn de innerlijke criticus, de perfectionist, de drammer en de beschermer annex controleur.

Wij zijn ons meestal niet bewust van deze verschillende ikken, omdat wij denken te leven vanuit één ik

Men kan die deelpersonen ontdekken en ermee in gesprek gaan, hoe gek dit ook klinkt. Deze deelpersoonlijkheden zijn energiepatronen in ons, die opereren als zelfstandige energieën, ieder met zijn eigen wil, gedachten, gevoelens, wensen en bewustzijn. Wij zijn ons meestal niet bewust van deze verschillende ikken, omdat wij denken te leven vanuit één ik, dat bewust handelend kan optreden en vrije keuzes kan maken.

Voorbeeld inzetten voice dialoge

Je kunt je voorstellen dat je de chauffeur bent van een bus; jij / je ego zit aan het stuur en achter je, de passagiers, je deelpersoonlijkheden, die allemaal willen meebeslissen. De beschermer zegt in je hoofd; “rij vooral langzaam, dan krijg je geen ongelukken”. De criticus fluistert in je oor; “je weet toch dat je een slechte chauffeur bent, we komen echt niet zonder ongelukken aan”. De perfectionist heeft te melden dat er natuurlijk vaardig en efficiënt gereden hoort te worden en de drammer fluistert in je hoofd; “Schiet toch op; je hebt niet de hele dag. Er staat nog meer op onze TO-DO lijst”.

Het is voorstelbaar dat deze verschillende geluiden ervoor zorgen dat je niet meer goed weet welke richting je nu op gaat omdat je deelpersoonlijkheden allemaal meebeslissen.

Al onze deelpersoonlijkheden zijn ontstaan uit een overlevingsmechanisme welke we als kind nodig hadden om in de wereld te overleven. Als volwassenen hebben we deze overlevingsmechanismen niet meer nodig en kunnen we deze “beschermlagen” als het ware laten verdwijnen/ oplossen zodat we zonder maskers, vanuit onze puurheid/ echtheid, kunnen reageren. Om deze lagen te kunnen laten verdwijnen/ oplossen is het nodig om ze eerst te leren (her)kennen.

Nog een voorbeeld. Nu van mezelf:

Tijdens teamvergaderingen binnen mijn GGZ-werkomgeving in Nijmegen voelde ik me vaak onzeker en kreeg een wat bibberige, hogere stem als ik het woord nam. Een dergelijke situatie heb ik gebruikt in een voice en het bleek dat mijn innerlijke criticus dan erg aanwezig werd. De kritiek die ik innerlijk ontving: “praat met volzinnen”, “niet haperen”, “zeg duidelijk wat je bedoelt”. Door deze kritische aanwijzingen werd ik onzeker in plaats van zekerder en ging ik juist haperen en onduidelijk communiceren. Inmiddels is het voor mij duidelijk dat mijn criticus is ontstaan tijdens het gaan naar de kleuterschool omdat “hij” wenste dat ik goed werd begrepen door anderen. Inmiddels is mijn innerlijke criticus grotendeels opgelost en reageer ik meer vanuit mijn puurheid.

Samen met jou kijk ik of deze therapie het beste past om jouw probleem op te lossen? Neem gerust contact op.